Personeelsdossier
Personeelsdossier
Een goede personeelsadministratie is een belangrijk onderdeel van goed personeelsbeleid. Hierdoor kunt u veel tijd besparen als u gegevens nodig heeft van en over uw medewerkers. Het personeelsdossier is een wettelijk verplicht onderdeel van uw personeelsadministratie.
Waaruit bestaat een personeelsdossier?
Het opbouwen van een goed personeelsdossier kan complex zijn. Een personeelsdossier bevat persoonsgegevens, contracten (zoals arbeidsovereenkomst), informatie en documenten over salaris en overige arbeidsvoorwaarden, werktijden, functioneren en beoordelen, loopbaanontwikkeling en gezondheidsgegevens.
Gesprekscyclus: aandachtspunten bij disfunctioneren
U voert jaarlijks een of meerdere functioneringsgesprekken en een beoordelingsgesprek. De vastlegging hiervan is belangrijk, met name bij disfunctioneren. Zorg dat alle gespreksverslagen en eventuele verbetertrajecten goed (objectief) gedocumenteerd worden in het personeelsdossier.
Door op een goede manier functionerings- en beoordelingsgesprekken te voeren, verbetert u de prestaties van uw medewerkers én van uw bedrijf. Wilt u weten hoe u een gesprek op de juiste manier opbouwt en het beste uit uw medewerkers haalt? Meld u dan aan voor onze training Functionerings- en beoordelingsgesprekken. Nu met 100% subsidie vanuit Mijn Carrière.
Ledenadvies
Twijfelt u over uw dossier of heeft u gerichte ondersteuning nodig? Neem dan contact op met Ledenadvies (o88-0188 155). Op de pagina Modelarbeidovereenkomsten vindt u voorbeelden van een schriftelijk waarschuwing vanwege het niet voldoen aan de functie-eisen, aanzeggings- en opzeggingsbrieven en ontslagaanvragen.
Personeelsdossiers en privacy
In personeelsdossiers worden persoonlijke gegevens bewaard. Daar moet u als werkgever zorgvuldig mee omgaan. Lees meer over de voorwaarden opgesteld door de AVG en UAVG op de website van de Autoriteit persoonsgegevens.
Naar autoriteitpersoonsgegevens.nl