header - duurzame verf - 1024x350

'Onze aanpak maakt ons aantrekkelijk voor klanten en nieuwe medewerkers'

'Onze aanpak maakt ons aantrekkelijk voor klanten en nieuwe medewerkers'

‘Eerst denken, dan doen’, dat is het motto van Schilderwerken gebr. Rutten. Het Nijmeegse familiebedrijf is al meer dan vijftig jaar met die instelling actief. Niet alleen in de aanpak van projecten, maar sinds een paar jaar ook met het oog op het milieu. “Waarom zou je de duurzame keuzes die je thuis maakt niet ook op het werk maken?” Het klinkt simpel, maar ook hierin ging directeur Cor Rutten doordacht te werk.

Cor Rutten over duurzaam schilderwerk
Cor Rutten over duurzaam schilderwerk

Cor schakelde de hulp in van Lentekracht, een organisatie die mkb-bedrijven en overheden helpt om meer milieubewust en circulair te handelen. “Zij hebben samen met ons gekeken naar waar de kansen liggen binnen ons bedrijf. Vooral onze omgang met afval en grondstoffen kon beter. We kopen nu bewuster in, zodat we minder vaak heen en weer hoeven te rijden. Ook hebben we gescheiden afvalsystemen ingevoerd, zodat we minder restafval produceren.”

Gezamenlijk doel

De ‘hulp van buitenaf’ kan Cor zeker aanraden. “Zo’n team van experts kijkt met een frisse blik naar je bedrijfsvoering en brengt zaken in beweging. Alle medewerkers waren erbij betrokken. Dat zorgt voor meer bewustwording en draagvlak. Het voordeel is dat ik er nu in het bedrijf over kan praten en dat de jongens er dagelijks mee bezig zijn. Ik merk dat onze werkwijze ook bij klanten opvalt. De jongens zijn trots dat we dit zo samen oppakken, en stralen dat uit. Dat maakt ons aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers. Het is leuk, zo’n gezamenlijk doel werkt verbindend voor jong en oud. Iedereen heeft hier immers een verantwoordelijkheid in. Het gaat om de toekomst van onze aardbol, dan is er voor iedereen wat te winnen.”

Gelijk aan de slag met duurzaam schilderwerk? Download onze handige informatiebladen

Stap voor stap

De keuze voor het gebruiken van biobased producten heeft Cor nog niet gemaakt. “We hebben er nog weinig ervaring mee. Ik wil het wel onderzoeken, maar de markt is momenteel dusdanig overspannen, dat ik er nauwelijks aan toekom om het gesprek erover te voeren met opdrachtgevers.” Hoewel hij denkt dat het in de sector zeker deze kant opgaat, ziet hij toch ook wel terughoudendheid bij schildersbedrijven: “We zijn een vrij traditionele sector, veel bedrijven vinden het inpassen van duurzaam werken lastig in te passen. Daarbij komt dat we kwaliteit willen leveren en misschien nog niet voldoende overtuigd zijn dat we dat ook met biobased producten kunnen bereiken. Dat was met de introductie van oplosmiddelvrije verf ook het geval. Het vraagt training om met de nieuwe producten vertrouwd te raken. Stapje voor stapje zullen we innovaties gaan omarmen, daar ben ik wel van overtuigd.”

Cor Rutten en medewerkers die afval scheiden.jpg

Tips van Cor voor collega’s

    • Begin gewoon, ook al is het klein.
    • Maak gebruik van hulp van buitenaf, dat levert innovatieve ideeën en meer draagvlak op.
    • Betrek alle medewerkers erbij en stel gezamenlijke doelen.
    • Verdiep je in subsidiemogelijkheden.

"Het gaat om de toekomst van onze aardbol, dan is er voor iedereen wat te winnen.”

Lees hier de andere interviews

Uitgelicht

Uitgelicht Duurzame mobiliteit_1024x606

Bent u klaar voor elektrisch vervoer?

Wie vanaf 2025 met zijn bestelbus de binnenstad in wilm moet goed opletten. In ongeveer veertig stadskernen gelden dan namelijk zero-emissiezones. Doel is om hiermee flink op CO2-uitstoot te besparen. Ook de schilders- en vastgoedonderhoudssector krijgt daarmee te maken. Bent u al voorbereid?

U leest het in OnderhoudNL Magazine

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt