header - onderhoudnl ledenadvies - blogs

Iedereen verdient een kans | OnderhoudNL Ledenadvies

Iedereen verdient een kans | OnderhoudNL Ledenadvies

Chi-Ling Chu

Goede vakkrachten zijn schaars en als onderhoudsbedrijf met een goed gevulde orderportefeuille, kan je altijd extra handjes gebruiken. Bedrijven die graag iemand in dienst willen nemen die arbeidsongeschikt is (geweest) of arbeidsgehandicapt is, komen vaak bij ons met vragen zoals ‘wat gebeurt er als mijn medewerker uitvalt, moet ik dan twee jaar loon doorbetalen’ of ‘hoe kan ik m'n medewerker helpen zijn werk zo goed mogelijk te doen?’. Kortom: ‘ik wil deze medewerker graag een kans geven, maar hoe loop ik als ondernemer zo min mogelijk risico?’ 

Blogs van OnderhoudNL Ledenadvies - Chi-Ling Chu
handicap_1024x606

Zo ook Schildersbedrijf X.  

Schildersbedrijf X voert al jaren onderhoudswerk uit bij een revalidatiecentrum voor mensen die herstellen van operaties, zware ziekenhuisbehandelingen, auto-ongelukken etc. In het revalidatiecentrum maakt de eigenaar van Schildersbedrijf X kennis met een dame die aan het revalideren is na een zware operatie als gevolg van een ernstige ziekte. We noemen haar voor het gemak ‘Anna’. Anna heeft geen baan op dat moment, maar zou graag weer aan het werk willen.  

Ze raken met elkaar in gesprek en de eigenaar van Schildersbedrijf X is onder de indruk van de vechtlust en ‘drive’ van Anna. Aangezien hij zit te springen om een Administratief Medewerker, bedenkt hij dat Anna best een goede kandidaat zou kunnen zijn. Maar ja, ze is nog niet hersteld van haar operatie en de vraag is of de ziekte waaraan zij lijdt, terugkomt. En omdat een werkgever het loon van een zieke medewerker twee jaar moet doorbetalen, vindt hij het een groot risico om Anna in dienst te nemen. Wat als ze het werk niet aan kan? Wat als zij weer ziek wordt? 

Daarom neemt hij contact met mij op. 

Ik heb hem uitgelegd dat hij met het aannemen van een (chronisch) zieke of arbeidsgehandicapte medewerker, vaak een zeer gemotiveerde medewerker in dienst krijgt. Een betaalde baan zorgt er namelijk voor dat de medewerker zich weer nuttig voelt en weer sociale contacten kan maken. Wat ook belangrijk is, is dat de medewerker financieel minder afhankelijk wordt van een uitkering.  

Om te stimuleren dat werkgevers mensen met een (chronische) ziekte of handicap in dienst nemen, heeft de overheid een aantal subsidies/regelingen in het leven geroepen. Samen onderzoeken we of deze regelingen ook van toepassing zijn voor Schildersbedrijf X en Anna. 

Regelingen vanuit de overheid 

  • Proefplaatsing: De medewerker twee maanden op proef in dienst nemen. De medewerker behoudt zijn uitkering en de werkgever hoeft geen loon te betalen. Voorwaarde is wel dat als de medewerker geschikt blijkt, hij na de proefplaatsing voor minimaal 6 maanden in dienst komt.  
  • No-riskpolis: Als de medewerker ziek wordt, hoeft de werkgever het loon niet door te betalen, maar ontvangt de medewerker een ziektewetuitkering van het UWV.
  • Loonkostenvoordeel: Het loonkostenvoordeel (LKV) is een tegemoetkoming voor werkgevers die één of meer medewerkers in dienst nemen uit doelgroepen die vaak lastig aan het werk komen.
  • Subsidie jobcoaching: Een jobcoach begeleidt medewerkers met een langdurige ziekte of handicap, op de werkvloer. Als er een interne jobcoach wordt aangesteld, kan de werkgever hiervoor subsidie krijgen van het UWV. 
  • Subsidie werkplekaanpassing: Subsidie voor aanpassingen die nodig zijn om de werkplek aan te passen voor de medewerker met een arbeidsbeperking. 

Voor de meeste van deze regelingen geldt dat de medewerker voor de indiensttreding een WIA- of andere uitkering moet krijgen. Voor de exacte voorwaarden van de regelingen verwees ik Schildersbedrijf X naar de website van het UWV: Toelichting voordelen en regelingen | UWV | Werkgevers  

Hoe ging het verder? 

Omdat Anna een WIA-uitkering ontving, kon Schildersbedrijf X gebruik maken van een aantal regelingen. Daarmee werd de drempel voor het aannemen van Anna voor de eigenaar weggenomen. Anna begon met een proefplaatsing, maar al gauw werd besloten om haar een arbeidsovereenkomst aan te bieden. Ze bleek zeer op haar plaats binnen het schildersbedrijf. Door haar kennis was de administratie snel op orde en door haar enthousiasme en werklust werd ze al gauw in het team opgenomen. 

Aanvullende tips 

  • Het is mogelijk om de medewerker na de proefplaatsing een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aan te bieden. Deze moet dan minimaal de duur van zes maanden hebben. 
  • Maak goede afspraken met je medewerker. 
  • Houd de vinger aan de pols: door voortdurend te communiceren met je (chronisch) zieke medewerker heb je als werkgever bij (dreigende) uitval snel een goed beeld van de mogelijkheden en beperkingen van je medewerker. Zo kunnen werkzaamheden en omstandigheden snel worden aangepast. 
  • Vergroot de kennis en bewustwording over chronische ziektes bij de collega’s. Dit voorkomt onbegrip op de werkvloer. 
Dit is OnderhoudNL Ledenadvies
Ledenadvies_800x450

Gratis eerstelijns advisering

Wilt u juridisch advies? OnderhoudNL Ledenadvies staat u onbeperkt en gratis bij met eerstelijns advisering. Voor tweedelijns advisering kan OnderhoudNL Ledenadvies uw dossier tegen een gereduceerd tarief doorzetten naar onze partner op juridisch gebied. 

Meer over Ledenadvies

Uitgelicht

Uitgelicht-ledenadvies_1024x606

De tip van Ledenadvies: Drie belangrijke veranderingen per augustus 2022

Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega’s van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijzen u graag op onze handige hulpmiddelen, producten of diensten. Zoals dit keer drie belangrijke veranderingen per 1 augustus over ouderschapsverlof, studiekostenbeding en nevenwerkzaamheden.

Lees het in OnderhoudNL Magazine

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt