'Je imago moet je verdienen'
door Maarten Brand en Wilbert Teunissen
'Je imago moet je verdienen'
Pieter, instructeur bij een Schildersvakopleiding, werd gebeld door Jos, directeur van een schildersbedrijf, met de vraag: “Hebben jullie nog een paar leerlingen voor ons? Ik snap er niets van”, vertelde Jos. “Normaal gesproken hebben we ze voor het uitzoeken. De Schildersvakopleiding belt ons dan met een paar geschikte leerlingen. Nu is het al jaren achtereen helemaal niks. Wat doen we niet goed?” Pieter vroeg daarop: “Wat zeggen de leerlingen zelf?” Het bleef stil aan de lijn. Na een paar seconden antwoordt Jos: “Uhhh, al sla je me dood”.
Imago is de sleutel
Jos is niet de enige met dit probleem. Het is een veelvoorkomende uitdaging bij veel bedrijven: hoe zorg je ervoor dat leerlingen enthousiast worden over jouw bedrijf en graag bij jouw bedrijf willen leren en werken? De sleutel ligt bij jouw ‘imago’.
Heb je een sterk imago? Dan willen leerlingen graag bij jou komen werken en leren. Heb je een slecht imago? Dan kiest een leerling liever voor een ander leerbedrijf. Imago gaat dus over het gevoel dat leerlingen hebben bij jouw bedrijf.
Imago is… wat anderen van je zeggen
Over dat ‘imago’ bestaat het hardnekkige misverstand dat het bedrijfslogo op de werkkleding of de wrapping van de bedrijfswagen, het imago is. Want dat is het niet. Dat is jullie huisstijl en logo. Jullie imago is de manier waarop leerlingen met elkaar praten over jouw bedrijf. En dat verschilt per leerling. Imago is dus niet wat jij zegt dat het is, het is wat ánderen zeggen dat het is. En dat is meestal een ‘gevoel’ bij jouw bedrijf. Het is net als een goede klantbeleving: heeft de klant een prettig gevoel bij jouw bedrijf, dan blijft deze het liefst klant bij je.
Zie je leerlingen als je klant, zij weten en ervaren hoe het is om bij jou te werken. Je leerling gaat die ervaring delen thuis en op school. Dat verhaal vormt jouw imago. Is het een leuke ervaring? Perfect, je leerling zal dit enthousiast rondvertellen. Waarom? Omdat het ‘goed voelt’. Jaag je de leerling in de steigers met een negatieve werksfeer en botte collega’s? Dan bouw je ook aan een imago, maar niet het imago dat je wilt hebben. Elke potentiële leerling kijkt dan liever nog even verder…
Hoe maak je werk van je imago?
Voor de control freaks onder ons is dat slecht nieuws, je kunt het nooit helemaal onder controle hebben. Het beste wat je kunt bereiken is dat jouw verhaal overeenkomt met hoe een leerling over jullie bedrijf denkt. Als jij zegt dat je hele leuke leerwerkplekken in de aanbieding hebt, dan is het belangrijk dat leerlingen voelen dat dit ook echt zo is. Is dat niet zo? Dan kun je roepen wat je wilt, leerlingen horen het… en denken er het hunne van.
Accepteer dat jouw imago niet bestaat
Daarom is het zo belangrijk om leerlingen vanaf dag één een intensieve en passende begeleiding te geven in jouw bedrijf. Je laat je leerlingen ervaren dat jouw bedrijf echt zo leuk is als jij beweert. Daarom is het ook belangrijk om je leerlingen regelmatig te vragen wat ze van het leerbedrijf vinden. Want je kunt jouw imago het beste beïnvloeden als je weet waar je moet bijsturen.
Het beste wat je kunt doen is de leerlingen een topervaring geven. Zo bouw je aan een imago waarmee je niet zegt ’wij zijn het beste leerbedrijf’, maar een goed imago heb je als leerlingen bij jou komen en zeggen: ‘Ik hoor dat jullie geweldig zijn’.
Slimme leerbedrijven geven hun leermeesters concrete handvatten waarmee ze de begeleiding stap voor stap goed kunnen aanpakken; bijvoorbeeld met de Leermeestermeester 3.0 training en de LeerMASTER training van OnderhoudNL.