Yes! Mijn leerling heeft een Smartphone!
door Maarten Brand en Wilbert Teunissen
Yes! Mijn leerling heeft een Smartphone!
Voor leerlingen is de smartphone een extra ledemaat geworden waar ze totaal mee vergroeid lijken te zijn. Dat ding gaat écht overal mee naar toe; naar bed, naar de WC, dus ook de werkplaats. WIFI is naast eten, drinken en slapen een belangrijke levensbehoefte geworden. Het is ook een bron van informatie, ontspanning en een manier om contact te hebben met vrienden. Het is óók verslavend. Onderzoek wijst uit dat ruim 70% van de jongvolwassenen geen dag zonder kan. Je kan even wegdromen, maar dan verlies je wel het contact met de mensen en je directe omgeving. Een afleiding kan dan ineens levensgevaarlijk worden. Hoe kan je voorkomen dat je leerling van de steiger dondert tijdens een TikTok dansje?
‘Regels maken vlegels’
Verbieden dat ding zou je dan zeggen. En formeel kun je dat doen als werkgever. Je mag je alleen afvragen of dat effectief is. Voor je het weet ben je de hele dag als een politieagent aan het rondlopen en ben je je leerling langere tijd kwijt omdat hij op een DIXI ongestoord kan appen. Bedenk hierbij: ‘Regels maken vlegels’. Met andere woorden; als je eenzijdig strakke regels hanteert dan moet je niet raar opkijken als je leerling de grenzen opzoekt en, als jij niet kijkt, er ver overheen gaat.
Het is slimmer om samen met je leerling duidelijke telefoonafspraken op te stellen. Daarnaast is de telefoon ook zinvol in te zetten als leerhulpje en als inspiratiebron.
Zes tips hoe je dat aanpakt
- Gebruik de telefoon om jouw bedrijf te promoten.
Alle smartphones hebben tegenwoordig een degelijke camera. Die kun je prima inzetten om je bedrijf te promoten. Laat jouw leerling, enthousiast en trots, delen waar hij mee bezig is. Dit is voor de leerling een eitje. En als zijn vrienden via die foto’s en filmpjes zien aan welke mooie projecten hij mag werken, dan geloven ze dit veel sneller dan dat jij zelf via Facebook of LinkedIn iets post.
TIP: Maak voor alle zekerheid wel afspraken met je leerling over wat wél, en wat níet gefilmd mag worden. Het luxe interieur van een particuliere klant inclusief adresgegevens is echt een no-go!
- Gebruik de telefoon bij het leren
Alles kun je tegenwoordig online vinden. Ook vakkennis. Laat jouw leerling ter voorbereiding van een taak, of tijdens een opdracht de te gebruiken technieken opzoeken; bijvoorbeeld op YouTube. Let wel op dat de leerling de goede filmpjes kijkt en niet de eerste de beste beunhaas na-aapt. Help daarom met het kiezen van de juiste filmpjes.
- Spreek af wanneer je de telefoon gebuikt
Je kent het vast: Je bent lekker gefocust met een klus bezig, gaat je telefoon. Die afleiding is niet alleen irritant, het is ook schadelijk voor je productiviteit. Als je bent afgeleid kan het wel 25 minuten duren voordat die focus terug is. Spreek af met de leerling om de telefoon weg te leggen, of in ieder geval om de notificaties uit te zetten.
TIP: Zet de telefoon ook niet op ‘trillen’; dat is net zo schadelijk.
- Spreek af waar je de telefoon mag gebruiken
Een student die meer oog heeft voor YouTube-filmpjes dan de omgeving is een risico op een werkplaats; voor zichzelf én voor anderen. Spreek daarom af waar de leerling op de telefoon mag kijken naar zaken die niet met de project te maken hebben.
Spreek af wanneer telefoongebruik prima is. In de pauze? Misschien wil je juist dan even met je leerling het uitgevoerde werk bespreken en vooruit kijken naar de volgende opdracht.
Na werktijd is er vaak tijd genoeg!
- Hou ruimte voor persoonlijk contact
Nog even over die pauzes: De leerplek gaat over veel meer dan een kozijn aflakken of over kleurvastheid. Jouw leerling leert tijdens een stage hoe het er op de werkvloer aan toe gaat, dus ook hoe je met collega’s omgaat en hoe de verhoudingen liggen. Dan wil je dat de leerling tijdens koffiepauzes en de lunch mee kletst en af en toe een slechte grap leert incasseren. Niet dat hij in een stil hoekje TikTok filmpjes kijkt tot de pauze voorbij is. Betrek de leerling daarom actief bij het team tijdens deze momenten en vraag om de telefoon ook eens weg te leggen.
Laten we eerlijk zijn: Die telefoonverslaving is niet alleen iets voor jongeren. Wij zijn net zo erg. Hoe vaak duik jij zelf, zonder verder na te denken, tijdens de pauze in je telefoon of lees jij stilletjes de krant dan sluit jij jezelf ook af voor je omgeving en doe je eigenlijk hetzelfde.
Slim gebruik van de telefoon houdt ook in dat je weet wanneer jij hem NIET pakt. Als begeleider heb je een voorbeeldfunctie; je leerling kijkt naar jou (en de collega’s).
Leg die telefoon daarom ook zelf eens wat vaker bewust weg. En bij leerlingen geldt zeker: goed voorbeeld doet volgen.