Duurzame mobiliteit en materieel voor schilders en

Van der Weide overbrugt de laatste mijl in stijl

Van der Weide overbrugt de laatste mijl in stijl

Hoe ga je als schilders- en onderhoudsbedrijf om met de zero-emissiezones die in 2025 worden ingevoerd in veel steden? Een hamer en een boormachine passen nog wel in een rugtas, maar voor stevig renovatie- en schilderwerk is meer laadruimte geen overbodige luxe. Vastgoedzorg Van der Weide heeft een goede oplossing. De medewerkers overbruggen ‘the last mile’ op een stijlvolle manier: met een elektrische bakfiets.

MichaelvanLochem7214
MichaelvanLochem7214

Van der Weide blinkt uit in totaalonderhoud. Kort gezegd: het bedrijf verduurzaamt en verbetert gebouwen. “We zijn actief in de hele Randstad en werken voor universiteiten, woningcorporaties, VvE-beheerders, zorg- en overheidsinstellingen, enzovoorts. We hebben ongeveer zestig mensen in dienst. Dat zijn hoofdzakelijk timmerlieden, metselaars en schilders”, vat eigenaar Michael van Lochem samen. 

Duurzaamheid zit in de vezels van het bedrijf, vertelt de ondernemer. “Dat zit er al van jongs af aan bij me in. Waarom? Omdat ik kinderen heb en wil borgen dat ze een goede toekomst hebben. Ons bedrijf levert daar op verschillende manieren een bijdrage aan. We scheiden ons afval goed en rijden elektrisch. Ons bedrijfspand is goed geïsoleerd en op het dak liggen zonnepanelen. En wat ook leuk is om te melden: onze kledingleverancier recyclet onze afgedankte werkkleding. Nieuwe kleding bestaat voor 35 procent uit gebruikte kleding.” 

rectangle - download - hulp bij keuze elektrische bestelauto.jpg

Elektrisch ondersteunde bakfiets 

Het rijtje duurzame maatregelen is afgelopen zomer aangevuld met een elektrisch ondersteunde bakfiets, ook wel een e-Cargofiets genoemd. Michael: “We werken veel in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Die steden gaan op termijn dicht voor vervuilend verkeer. Ik heb gekeken naar elektrische bestelwagens als alternatief, maar daarvoor is het nog iets te vroeg; de elektrische alternatieven zijn naar mijn mening nog niet goed genoeg. Onze voorlopige oplossing is een elektrische bakfiets.” 

Van der Weide is het eerste onderhoudsbedrijf in de regio met een elektrische bakfiets in bezit. ZOEM ontwierp de fiets speciaal voor Michaels bedrijf. De uitdaging daarbij was een fiets ontwikkelen die ruimte biedt voor al het benodigde gereedschap. Het resultaat mag er zijn: de bakfiets heeft drie waterdichte compartimenten, trapondersteuning en een actieradius van wel 75 kilometer. De bak kan ook flink wat dragen: de laadcapaciteit is tweehonderd kilo. 

Van der Weide heeft nu nog één bakfiets in bezit, maar dat worden er meer. “Bij de stadshub van alle grote steden komt op termijn zo’n fiets te staan. Onze monteurs rijden naar een hub, laden het gereedschap dat ze nodig hebben over in een bakfiets en stappen op de bakfiets voor het laatste stukje.” 

Imagoschade 

De bus is dikwijls nogal heilig voor een vakman uit de onderhoudssector; voor hem of haar is het méér dan alleen een vervoersmiddel. Toch stuitte Michael niet op grote weerstand toen hij het bakfietsplan uit de doeken deed. “Sommige collega’s waren bang voor imagoschade omdat ze niet meer in hun vertrouwde bus bij de klant arriveren, maar het gros - met name de jongere garde - ziet vooral de voordelen ervan. En dat is terecht. Het is gewoon een stuk sneller. Voordat je je bestemming in de binnenstad van een stad als Den Haag hebt bereikt, ben je soms een uur verder. En dan moet je ook nog ergens een parkeerplekje zoeken, bij voorkeur in de buurt. Met een elektrische bakfiets ben je in tien minuten op je plaats van bestemming en je parkeert ‘m gratis voor de deur. Daardoor komen ze ook nog eens relaxter op de klus aan.” 

Michaels opdrachtgevers reageren enthousiast als ze zien dat een monteur op een bakfiets arriveert. “Ze zijn er erg positief over. Maar dat niet alleen: met tenders scoren ze op sommige onderdelen hoger als ze samenwerken met een duurzame partij als wij. Niet alleen opdrachtgevers vinden het trouwens een goed initiatief. Ook collega-onderhoudsbedrijven hebben er al naar geïnformeerd. Die breng ik graag in contact met ZOEM. Waarom niet? Hoe meer partijen overstappen op een emissieloos alternatief, hoe beter het is voor het imago van onze mooie onderhoudssector.” 

op weg naar emmisieloze projectlocatie.jpg

Pionieren 

Het pionieren met emissieloze alternatieven past bij Van der Weide, vindt Michael. “Het is mijn taak om onze mensen bewust te maken van het belang van verantwoord omgaan met het milieu. Dat doen we ook in toolboxmeetings. Daarin bespreken we bijvoorbeeld hoe we moeten omgaan met chemisch afval. En we gebruiken geen plastic bekers meer. Het zijn op het oog kleine dingen, maar daarmee maak je ook het verschil. En hoe eerder je erover nadenkt en ermee begint, hoe beter het is.” 

Volgens Michael is het een bewuste keuze om nú al voor te sorteren op het gebruik van emissieloze vervoersmiddelen. “Dat het geld kost, is een gegeven. Nu hebben we de keuze om het te doen en over vijf jaar móéten we het doen. Ik kies dan liever voor pionieren en gefaseerd invoeren. En natuurlijk maak ik daar waar mogelijk gebruik van de subsidieregelingen. Dat maakt het allemaal een stuk toegankelijker.” 

Wat doet OnderhoudNL op het gebied van duurzame mobiliteit en materieel?
contactpersonen-blok-Niels Akkermans-800x450

Niels Akkermans 
(tijdelijk programma-adviseur)
Klimaat en Energietransitie

06 - 42 46 31 86
Stuur mij een e-mail

Calculator transport CO2

Lees hier de andere interviews

Uitgelicht

Uitgelicht Duurzame mobiliteit_1024x606

Bent u klaar voor elektrisch vervoer?

Wie vanaf 2025 met zijn bestelbus de binnenstad in wilm moet goed opletten. In ongeveer veertig stadskernen gelden dan namelijk zero-emissiezones. Doel is om hiermee flink op CO2-uitstoot te besparen. Ook de schilders- en vastgoedonderhoudssector krijgt daarmee te maken. Bent u al voorbereid?

U leest het in OnderhoudNL Magazine

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt