'Schilderen met ‘psychologische waarde’ (met je gevoel)'
door Maarten Brand en Wilbert Teunissen
'Schilderen met psychologische waarde'
Stel, je vindt een pil uit waardoor niet alleen je collega’s, maar ook je leerlingen graag bij jouw (leer)bedrijf willen werken. Ze zijn super gemotiveerd en denken er niet aan te vertrekken. Loonsverhogingen, beloningen of bonussen zijn niet meer nodig. Met zo’n pilletje loop je helemaal binnen. Gegarandeerd! Sorry hoor, maar zo’n pilletje bestaat helaas niet. We hebben wel een aantal ideeën die je kan toepassen waardoor je leerling zich sneller en steviger aan jouw leerbedrijf zal binden.
Vergroot je waarde
Het geheim zit ‘m in het vergroten van de ‘waarde voor je leerling’. Het gaat erom dat je leerling een heel goed gevoel krijgt bij het leerbedrijf. Als de leerling jouw leerwerkplek als meer dan waardevol gaat ervaren, dan zit je in de goede richting. Je kunt daarbij gebruik maken van een psychologisch handigheidje. Je biedt dan iets extra’s. Geen euro’s, maar je voegt ‘psychologische waarde’ toe. Een waarde waar de leerling gevoelig voor is. Dit blijkt een krachtig hulpmiddel te zijn.
Ons gevoel, maakt de dienst uit
Wist je dat we 90% van onze beslissingen onbewust nemen en dat emoties daarbij een belangrijke rol spelen? Ik zal je het onderzoek van psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman* besparen maar hij heeft na uitgebreid onderzoek vastgesteld dat we veel vaker op ons gevoel afgaan dan ons gezonde verstand volgen. Een voorbeeld: iedereen weet dat het verstandig is om vroeg naar bed te gaan, want als je blijft zitten dan ben je de volgende dag geen cent waard. Toch blijven we vaak veel te lang op de bank hangen. Ons gevoel wint het van de ratio. Ook bij die nieuwe schoenen die je overal kunt kopen. Maar het model dat Memphis Depay draagt willen we toch het liefst, ook al kost dat vele malen meer dan die, minstens zo mooie, schoenen van Scapino. Uiteindelijk kiezen we allemaal vaker met ons onderbuikgevoel dan je zou denken.
Woest aantrekkelijk
Je doet er als leerbedrijf goed aan om op zoek te gaan naar dingen die de psychologische waarde van jouw leerwerkplek vergroten. De vraag is dan: ‘hoe worden we als leerbedrijf woest aantrekkelijk voor een leerling?’ Zet de eerste stap: probeer je leerling te leren kennen. Wat heeft voor de leerling veel waarde? De ene leerling wil graag heel erg goed worden in het schildersvak en mooie dingen maken. De ander ziet zichzelf in de toekomst als directeur van een schilders- en onderhoudsbedrijf. Door met de leerling te praten vanuit dat einddoel, laat je zien dat je de leerling steunt en diens wens voorop zet. Je verandert de leerwerkplek niet, je leerling doet gewoon hetzelfde. Je verandert wél de beleving van de leerwerkplek bij de leerling.
Top 3 psychologische waarde-vergroters
Als je het doel van de leerling kent dan kan je op drie manieren psychologische waarde toevoegen aan jouw leerbedrijf:
- Met een functionele verbetering.
Zorg voor een goede onboarding. Je zorgt dan dat je leerling direct het goede gevoel krijgt (download hier gratis ons onboarding-plan). Geef ook opdrachten die herkenbaar zijn voor je leerling, opdrachten die aansluiten op wat de leerling op dat moment op school leert. Als leerbedrijf zorg je dan voor samenhang. Soms is het even organiseren, maar als dit loopt ontstaan er waardevolle lijntjes tussen jou als leermeester, de leerling en de SVO. Daarnaast kan je leerlingen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid geven. Eigenaarschap voor handelen geeft zoveel voldoening en waarde, daar kan geen euro tegen op!
- Met een emotionele verbetering.
Zorg dat de leerlingen zich snel thuis voelen. Neem hen op in het team, stel hen voor, laat hen kennismaken met het team, betrek hen in het gesprek. Door dat zo snel mogelijk te doen, help je de leerlingen zich thuis te laten voelen en maken ze kennis met de collectieve waarden van jou als leermeester, het team en het bedrijf (‘zó doen wij dat hier’). Hoe zou jij het als leerling vinden als je vóór je eerste dag al een leuke attentie krijgt? (bijvoorbeeld een enthousiast appje; een shirt met bedrijfslogo krijgt opgestuurd of dat je voor je eerste werkdag al weet wat je de eerste dagen allemaal met je leermeester kunt gaan doen).
- Met een sociale verbetering.
Je laat de leerling zien dat deze er vanaf dag één écht bij hoort en gewaardeerd wordt als collega. Gebruik de vier A’s. Je neemt de tijd voor een goed gesprek waarin je als leermeester ook iets over jezelf vertelt (Authentiek). Geef je tijd en volledige Aandacht. Stel heel veel vragen. Zoek naar Aansluiting en Accepteer -zonder oordeel- wat je leerling je vertelt. De leerling voelt zich gezien, dat is een heel waardevol gevoel.
Door te denken en te begeleiden vanuit de behoefte van de leerling creëer je een enorm gevoel van waarde. Je kunt dit al bereiken met minimale middelen en het levert veel meer waarde op dan dat je met die 100 euro extra ooit bereikt.
*) https://nl.wikipedia.org/wiki/Daniel_Kahneman