‘Leren van de storm’
door Maarten Brand en Wilbert Teunissen
‘Leren van de storm’
Het stormde de afgelopen weken een paar keer flink. Bij mijn buren was een schilder aan het werk, écht een doordouwer dacht ik nog, want hij was in weer en wind onverstoorbaar aan de gevel bezig. Op ruim zes meter hoogte werden de boeidelen geschilderd. Heel even dacht ik: ‘hier is een professional bezig.’ Toch kwam ik daar snel van terug: terwijl de wind stevig begon aan te trekken bleef de man stug doorwerken boven op zijn rolsteiger.
Uit het lood
Voor alle duidelijkheid: wij weten allemaal dat je een rolsteiger niet mag gebruiken zodra er windsnelheden worden gemeten van boven de 14 m/s. Dit komt neer op 6 Beaufort, oftewel windkracht 6. Ook moet een steiger in dat geval verplicht verankerd zijn. Zijn rolsteiger stond ook nog eens op een aflopende stoep (waar onze oude arbeiderswijk mee vol ligt) waardoor de hele stellage behoorlijk uit het lood stond. Niet zo professioneel dus, maar vooral ook linke soep. Gelukkig was er geen leerling bij betrokken, want dat had de situatie nog veel ernstiger gemaakt; voor alle duidelijkheid, een leerling zou nooit mogen werken in zo’n onveilige situatie.
Doodeng
Veilig werken is een heel actueel thema in de branche. Een van de belangrijkste taken van een leermeester is zoals bekend: zorgen dat een leerling in een veilige omgeving kan leren en werken. Je kunt natuurlijk een leerling laten ervaren dat werken op een instabiele en niet gezekerde rolsteiger met windkracht 7 doodeng is, maar dat levert naast de gevaarlijke situatie in het gunstigste geval, onherroepelijk een leerling op die van zijn levensdagen niet meer een steiger op durft. Voor de volledigheid: 16 en 17 jarigen mogen in algemene zin geen gevaarlijk werk verrichten, maar veel gevaarlijke werkzaamheden zijn wel toegestaan (omdat ze gewoon bij het leren van een vak horen) mits er afdoende en deskundig toezicht is. Daarom is de écht gekwalificeerde leermeester zo belangrijk!
Een stevige steiger bouwen
Een leerling veilig en effectief laten leren gebeurt overigens wel met een spreekwoordelijke steiger. Het is de beeldspraak die we al eerder hebben genoemd in de blog van 16 augustus 2021. Als je de leerling begeleidt met een stevige steiger dan ervaart je leerling een voorspelbare leerroute en een veilige leerbaan. Deze is opgebouwd rondom de eigen wensen, doelen en behoeften aan de ene kant, en de (BPV) ontwikkeldoelstellen vanuit de opleiding aan de andere kant.
De basis die je als leermeester legt, de verankering van de steiger, geeft je leerling stabiliteit en zelfvertrouwen. De leermeester kan prima inschatten wanneer de leerling verder omhoog kan klimmen op de steiger of wanneer het slimmer is om nog even te wachten en te oefenen. Door vooraf goed met een leerling te bespreken uit welke hoek ‘de wind kan gaan waaien’ en af te spreken hoe jullie daarop reageren, zorg je ervoor dat de steiger altijd stevig aanvoelt en nooit uit het lood komt te staan.
Dit is duidelijk voor de leerling en duidelijk voor de leermeester. Het is ook geweldig voor de branche, waar jong talent met een stevige basis zelfvertrouwen en veiligheidsbesef aan het werk gaat.
Terug naar de schilder bij mijn buren
Er is gelukkig niks vervelends gebeurd. Toch zag ik een half uur later de schilder met een gefrustreerde blik zijn rolsteiger in een grijze Ford Transit laden. Of de klus geklaard was kon ik niet zien. Wel had een omgewaaide pot verf de vrolijke bloembak van mijn buren in RAL 9010 gedoopt. Hopelijk was het een leermoment.