Duurzame mobiliteit en materieel voor schilders en

Het elektrische wagenpark van Talen Vastgoedonderhoud: ‘Medewerkers vinden het geweldig’

Het elektrische wagenpark van Talen Vastgoedonderhoud: ‘Medewerkers vinden het geweldig’

Talen Vastgoedonderhoud ziet steeds meer medewerkers kiezen voor een elektrische auto. Zij vinden het waardevol om in een milieuvriendelijk voertuig te rijden. Ook de groei in het aanbod bij de dealer speelt een rol. De stap naar elektrische bedrijfsbusjes is lastiger, vertelt wagenparkbeheerder Ralph van den Heuvel 

Het elektrische wagenpark van Talen Vastgoedonderh
RalphvandenHeuvel7087

Van den Heuvel ziet het aantal elektrische personenauto’s op de parkeerplaats van Talen Vastgoedonderhoud toenemen. Momenteel is 16 procent van de 81 auto’s elektrisch aangedreven, omdat veel medewerkers nog vastzitten aan een leasecontract met een auto op benzine. Tot 2025 verwacht het bedrijf een groei naar bijna de helft van het wagenpark. In 2030 zal bijna 65 procent van de personenauto's van Talen elektrisch zijn. 

Die ontwikkeling past bij het werk van Talen, legt Van den Heuvel uit. “Wij hebben veel woningcorporaties als opdrachtgever en zijn dus erg actief in de sociale woningbouw. Een plek waar verduurzaming een belangrijk thema is. Het voelt heel logisch om ook vanuit onze bedrijfsvoering een steentje bij te dragen.” 

rectangle - download - hulp bij keuze elektrische bestelauto.jpg

Omslag in mindset 

In 2019 deed Talen een pilot. Een medewerker die veel kilometers maakte, ging elektrisch rijden. “Hij was heel enthousiast en gedreven om er een succes van te maken. Dat is nodig, want het vraagt ook een omslag in de mindset van de berijder. Die moet vooraf bedenken: waar ga ik heen? Hoeveel kilometer is dat? En daarna? Heb ik voldoende actieradius om thuis te komen? Of moet ik tussendoor opladen? En zo ja, waar dan?” 

Het pakte dus positief uit. “Dat hij in een appartement woonde en dus geen laadpaal op zijn eigen inrit kon laten plaatsen, bleek geen probleem. Hij heeft zijn auto altijd opgeladen op kantoor of bij een openbaar oplaadpunt in de buurt.” 

Laadpaal installeren 

In januari 2020 is de leaseregeling van Talen uitgebreid met elektrische auto’s. Medewerkers kiezen voortaan tussen benzine en elektrisch, diesel is geen optie meer. Van den Heuvel vertelt dat vooral het installeren van laadvoorzieningen bij mensen thuis een uitdaging is. "Je moet allereerst een eigen oprit hebben. Je mag niet zomaar een laadpaal installeren op een parkeerplaats van de gemeente.” 

Ook de meterkast is een issue. “Een traditionele stoppenkast kan het opladen van een auto niet aan. Wij regelen voor onze medewerkers alles tot aan de stoppenkast, maar een nieuwe meterkast of uitbreiding van de bestaande, bekostigen ze zelf. Ook betalen zij de kosten van het weghalen van de laadpaal als ze verhuizen of uit dienst gaan.” 

Voor de installatie van een enkelvoudige laadpaal is Talen zo'n 2.500 tot 3.000 euro kwijt, vertelt Van den Heuvel. Die laadvoorziening is onderdeel van het leasecontract. “Onze leasemaatschappij heeft ons heel goed begeleid.”  

Ook op de parkeerplaatsen van de kantoren staan laadpalen. “Met een formule berekenen we hoeveel laadpalen we nodig hebben. Dat is afhankelijk van het aantal elektrische auto’s in ons wagenpark.” 

Zonnepanelen in het dak 

Van den Heuvel merkt de toenemende populariteit van elektrische personenauto's onder de werknemers van Talen. “Er werken veel autoliefhebbers in ons bedrijf. Veel van hen vinden het geweldig. Zij zijn enthousiast over alle nieuwe modellen. De elektrische auto’s zijn stil, snel en ruim. Daarnaast vinden steeds meer mensen het belangrijk om niet alleen in hun werk, maar ook daarbuiten duurzame keuzes te maken.” 

Sommigen gaan daarin nog een stapje verder. “Een medewerker wilde dolgraag de nieuwe Hyundai IONIQ 5, een auto met zonnepanelen in het dak. De zonne-energie die hij daarmee opwekt, levert hem extra kilometers op. Hij vindt het daarnaast mooi om bij klanten te arriveren met een auto die zo’n duurzame uitstraling heeft.” 

Duurzaamheid is fijn, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van dienstverlening. Planmatig rijden is daarom belangrijk. Hier heeft Talen continu aandacht voor. “Het kan niet zo zijn dat medewerkers te laat komen of niet naar een klant kunnen, omdat hun auto leeg is. Verantwoordelijkheid nemen voor tijdig laden hoort bij het elektrisch rijden.” 

RalphvandenHeuvel7094.jpg

Te grote bedrijfswagen 

Talen Vastgoedonderhoud is dus goed op weg als het gaat om elektrische personenauto’s. Maar bedrijfswagens, dat is een ander verhaal. De mogelijkheden hiervoor heeft de onderneming in 2020 onderzocht tijdens een pilot. “We mochten een grote bus proberen, het type waar voornamelijk pakketbezorgers in rijden. We gebruikten hem voor het onderhoud voor een klant die voornamelijk in één stad zit.”  

Een succes werd het niet. Door de beperkte keuzevrijheid bleek er geen goede match met het soort bussen dat destijds beschikbaar was. “De bus was te groot om mee de woonwijk in te trekken, terwijl daar juist een groot deel van onze werkzaamheden plaatsvindt. Daarnaast was de actieradius maar net iets meer dan 150 kilometer én kon er geen aanhanger achter. Kortom, te veel beperkingen om ons werk goed te doen.”  

Waar laad je op? 

Ook het opladen van een bus met waardevol materiaal is een thema. Dat doe je liever voor je huis, dan uit het zicht bij een publieke laadvoorziening. “Maar wij konden niet bij ieder huis een laadpaal installeren, bijvoorbeeld bij medewerkers zonder eigen oprit. Maar vanwege de beperkte actieradius was elke avond opladen wel een noodzaak. Een andere optie was om de bus steeds naar kantoor te brengen om op te laden, om ‘m dan ’s morgens weer op te halen. Maar dat was wel heel inefficiënt.”  

Van den Heuvel weet ook: uiteindelijk is een overstap onvermijdelijk, voor de volledige sector. "Vanaf 2025 voeren verschillende grote gemeenten zero-emissie zones in, waar alleen uitstootvrij verkeer mag komen. Dat zijn ook gemeenten waarin wij werken. Daarnaast komt er een moment dat je niks anders meer kunt kopen bij de dealer dan elektrisch aangedreven bedrijfswagens.” 

Hij heeft alle vertrouwen in de oplossingen van de industrie. “Wij wachten op kleinere bedrijfsbussen, met een grotere actieradius én waar een aanhangwagen aan kan. We weten dat bijvoorbeeld Volkswagen in 2022 met een mooie, handige bus komt.”

op weg naar emmisieloze projectlocatie.jpg

Laden op zonne-energie 

Een deel van de infrastructuur om alles te verduurzamen heeft Talen al in huis. Zo ligt het dak van het hoofdkantoor in Apeldoorn vol met 236 zonnepanelen en wordt ook voor de andere drie kantoren gekeken naar hoe het duurzamer kan. “We zijn in Apeldoorn al energieneutraal, ook onze laadpalen draaien daar op zonne-energie.”  

Die laadpalen werken overigens bijna altijd. “Wij besturen ze zelf. Als er al een storing is, dan is die vrijwel altijd op te lossen door de laadpaal via een digitale portal te resetten.” 

Opdrachtgevers waarderen het 

Het elektrisch rijden levert het bedrijf geen financieel gewin op. Ook is een duurzame bedrijfsvoering nu nog geen eis van opdrachtgevers. “Maar ze waarderen het wel. Daarnaast vinden we het zelf niet kunnen om met vervuilende dieselmotoren door een wijk te rijden, als we daar een pand komen verduurzamen.” 

Kortom, Talen Vastgoedonderhoud is hard op weg naar een duurzame toekomst. En die is elektrisch. “De gebruikservaringen van de personenauto’s zijn al heel positief, dus wij hebben er vertrouwen in.” 

Wat doet OnderhoudNL op het gebied van duurzame mobiliteit en materieel?
contactpersonen-blok-Niels Akkermans-800x450

Niels Akkermans 
(tijdelijk programma-adviseur)
Klimaat en Energietransitie

06 - 42 46 31 86
Stuur mij een e-mail

Calculator transport CO2

Lees hier de andere interviews

Uitgelicht

Uitgelicht Duurzame mobiliteit_1024x606

Bent u klaar voor elektrisch vervoer?

Wie vanaf 2025 met zijn bestelbus de binnenstad in wilm moet goed opletten. In ongeveer veertig stadskernen gelden dan namelijk zero-emissiezones. Doel is om hiermee flink op CO2-uitstoot te besparen. Ook de schilders- en vastgoedonderhoudssector krijgt daarmee te maken. Bent u al voorbereid?

U leest het in OnderhoudNL Magazine

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt