'De ketchup theorie'
door Maarten Brand en Wilbert Teunissen
'De ketchup theorie'
Als ik leerbedrijven hoor mopperen over dat ze een leerling willen maar er ‘geen te vinden is’, moet ik altijd denken aan oud-voetballer Ruud van Nistelrooij en aan zijn 'Ketchup theorie'. Hoe dat komt leg ik graag uit.
Elke voetballiefhebber weet: Ruud is 65-voudig international en is met zijn club in Engeland, Spanje en Nederland landskampioen geworden. Hij luistert naar bijnamen als: ‘Van the Man’, ‘Van Gol’ en ‘The Ruud Devil’. Als topscoorder bij Manchester United noemde men hem liefkozend: ‘008, License to Score’. Een geweldige, en succesvolle, voetballer dus. Wat maar weinig mensen weten is dat Ruud zijn succes als topscoorder verklaarde met de ‘Ketchup theorie’. Van Nistelrooij: “Het maken van doelpunten is als het op zijn kop houden van een fles ketchup. Soms moet je de fles een eeuwigheid ondersteboven houden en komt er niets, soms is er geen houden meer aan”.
Blauwe handen
Kennen we niet allemaal het eindeloze gewacht op die eerste druppel ketchup. Blauwe handen van het slaan op de bodem en toch géén druppel op je bord krijgen. Tot ineens, als je het niet meer verwacht, de complete inhoud van de fles op je bord belandt. Het blijkt overigens dat je handen stuk slaan op de onderkant van de fles niet de meest effectieve manier is. Je dwingt succes niet af met een stevige hand.
Verfmengmachine
Gelukkig heeft een serieuze wetenschapper (Dr. Anthony Stickland van de universiteit van Melbourne) ontdekt wat je moet doen om ketchup te doseren. Schud de fles (met de dop erop) eerst alsof je een verfmengmachine bent. Zet de fles daarna zonder dop op z’n kop en kantel nu de fles in een hoek van 45 graden: voilà! Met een paar zachte tikjes op de bodem, doseer je de ketchup beheerst op je bord. Het aanbrengen van een glijdende coating in de fles geeft ook een beter resultaat.
Slim werven
De 'Ketchup theorie' is zeker van toepassing bij het werven van leerlingen. Als je ziet hoe leerbedrijven hun leerlingen werven, dan valt me op dat veel bedrijven de Van Nistelrooij techniek gebruiken: rammen op de bodem in de hoop dat er iets uitkomt. Dit werkt soms. Maar zeker als de fles al vrij leeg is (of het aanbod van leerlingen niet groot), dan moet je steeds harder slaan om er nog iets uit te krijgen. Kies daarom liever voor de wetenschappelijke aanpak. Zorg ervoor dat een leerling je bedrijf gemakkelijk kan vinden (de fles uitglijdt).
Een goede voorbereiding maakt je woest aantrekkelijk als leerbedrijf
Er zijn twee slimme manieren om leerlingen te vinden en aan je te binden.
- Je kunt de kwaliteit van de fles verbeteren zodat het laatste beetje ketchup er makkelijk uitkomt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de Schildersvakopleiding in je regio in te schakelen. Zij kennen de leerlingen en weten welke leerling het beste bij jouw bedrijf past. Hiermee creëer je een continue stroom van leerlingen die jouw kant op vloeit.
- Je kunt ook van techniek veranderen waarmee je vooraf de fles goed los schudt zodat de ketchup, veel gemakkelijker, door de flessenhals glijdt. Met andere woorden: bereid je als leerbedrijf nadrukkelijk voor op de komst van leerlingen. Laat je getrainde leermeester een goede onboarding opzetten, deze weet precies hoe je dit kunt organiseren (download gratis het Onboarding formulier van onze leermeestersite.
Een leerling die vanaf het eerste contactmoment voelt dat hij/zij gewenst is en ziet dat er een opleidingsplan bestaat én een leermeester weet waar die mee bezig is: dat maakt een leerbedrijf ‘woest aantrekkelijk’ voor elke leerling. Leerlingen komen dan graag en willen ook blijven!
Een leerling die in een Warme Welkome Werkomgeving (WWW) komt, zal enthousiast rondvertellen hoe tof het is het vak in jouw leerbedrijf te leren. Neem bijvoorbeeld Steven Jansen BV uit Apeldoorn, dat leerbedrijf van het jaar is geworden door precies dat te doen wat het leren van het schildersvak aantrekkelijk maakt.
Dus stop met rammen op de bodem van de fles!
Het levert weinig op, behalve zere handen. Als leerbedrijf kan je heel veel doen om de ketchup te laten vloeien. Zet je beste leermeesters in bij de werving, selectie en onboarding van nieuwe leerlingen en meld hen aan voor de leermeester-trainingen en webinars van OnderhoudNL.