Breaking News: Met Steigers kom je hoger!
door Maarten Brand en Wilbert Teunissen
Breaking News: Met Steigers kom je hoger!
Dikke kans dat je met grote regelmaat op een steiger staat (of in een hoogwerker of op een ladder). Het maakt niet uit met wat, maar als je hoger moet schilderen, kan je maar beter een hulpmiddel gebruiken. Neem nou zo’n steiger; die is superhandig! Het is een veilige manier van werken, je kunt een groot oppervlak ineens aanpakken en je hebt een handig platform waarop je spullen kwijt kunt (als je dat veilig doet, natuurlijk).
Het krachtige beeld van de steiger (de stevige constructie van buizen en platforms) wordt ook regelmatig gebruikt als beeldspraak bij het begeleiden van leerlingen. De zogenaamde ‘Steigermethode’ is namelijk een internationaal gebruikte begeleidingstechniek (ook wel bekend als ‘Scaffolding’).
Leren op een stevige ondergrond
Zoals je weet moet een steiger veilig werken mogelijk maken, maar ook in verhouding staan tot de klus die je doet. Heb je een uitgebreide renovatie te doen, dan zorg je voor voldoende steigers. Maar voor een kleine reparatie, beperkt in omvang en tijdsduur en op relatief lage hoogte, kan een stevige ladder prima volstaan.
Met leerlingen is het net zo: bij een zelfstandige leerling is een enorme steiger overbodig, terwijl een leerling die meer begeleiding vraagt zo’n grote steiger juist hard nodig heeft. Elke leerling heeft dus een stevige ondergrond nodig, maar voor niet iedere leerling is die ondergrond hetzelfde.
Wat doe je als leermeester? Je ‘leest’ nauwkeurig je leerling om te weten wat voor steiger het beste past. Je stemt zo je de begeleiding af op het niveau van jouw leerling en dat blijf je doen totdat je leerling zelfstandig een taak kan uitvoeren.
Klinkt misschien allemaal ingewikkeld, maar dat valt reuze mee.
Steigeren in 4 stappen
Als je volgens de steigermethode met een leerling aan de slag gaat dan pas je de volgende vier stappen toe:
- Check wat de leerling al weet over de taak die jullie gaan uitvoeren;
- Check of jij en de leerling elkaar goed begrijpen (laat de leerling jouw uitleg herhalen)
- Hebben jullie helder wat de leerling nodig heeft? Dan leg je met de leerling het leerdoel vast.
- Check na afloop of de leerling het leerdoel heeft gehaald, bijvoorbeeld door de leerling te laten vertellen over de opdracht, wat goed ging of wat beter kan.
Bij deze stappen kun je de steiger op twee manieren inzetten:
A. Heb je een leerling die veel ondersteuning nodig heeft?
Dan bouw je een grote stevige steiger om de leerling heen, met veel instructie en veiligheidsmarges. Vervolgens bouw je de steiger net zo snel of langzaam af als nodig is, totdat de leerling zelfstandig overeind kan blijven.
B. Heb je een leerling die zelfstandiger aan de slag kan?
Dan kun je wellicht uit de voeten met een simpele steiger. Je gebruikt de steiger dan meer als platform waar de leerling stevig op staat. Je begint klein en bouwt de steiger steeds een stukje hoger zodat de leerling omhoog kan klimmen totdat het leerdoel is bereikt.
Van veel fouten maken, leer je het meest
Natuurlijk staat veiligheid voorop. Wel is het belangrijk om je te realiseren dat de steigermethode niet is bedoeld om fouten te voorkomen.
Voor een goede leerervaring is het belangrijk dat de leerling fouten kan en mag maken. Het is jouw taak als leermeester om de kans op gecontroleerde foutjes maximaal te maken, maar het risico van die fouten voor jouw bedrijf, jouw collega’s en de leerling te minimaliseren.
Een veilige, op maat gebouwde steiger vangt die fouten op. Het zorgt voor een stevig ondergrond waarop jij en jouw leerling met vertrouwen aan de slag kunnen en stukje bij beetje naar taakvolwassenheid toewerken.