‘We laten de jongens zelf inzien dat ze van waarde zijn als ze breder inzetbaar zijn.’
Loopbaanontwikkeling in de praktijk: ‘We laten de jongens zelf inzien dat ze van waarde zijn als ze breder inzetbaar zijn.’
Met die insteek organiseerde Lansink BV op 3 september haar eigen ontwikkelmarkt. Tachtig collega’s vanuit vier vestigingen kwamen naar Enschede om van dichtbij te ervaren op welke disciplines zij zichzelf willen ontwikkelen. Op een formulier konden zij aangeven wat voor cursussen ze willen volgen of behoefte hebben aan een ontwikkelgesprek. Guido Mönnink, Directeur HR en Mandy Vorsteveld, HR-manager bij Lansink, leggen uit waarom hun ontwikkelmarkt onderdeel is van een groter plan om medewerkers bij de organisatie én de sector betrokken te houden.
Foto (c) Arjan Seppenwoolde
Opdrachten vragen soms om meerdere kwaliteiten
‘De wereld om ons heen en daarmee de markt verandert. Volgens Vorsteveld is het bij vastgoedonderhoudsbedrijven de tendens dat er diverse onderhoudsopgaven worden neergelegd met als gevolg dat dit ook een brede inzetbaarheid vraagt van onze medewerkers. ‘Je hebt zo meer grip op de overall planning door met eigen mensen meerdere werkzaamheden te kunnen uitvoeren, opdrachtgevers ervaren dit als een groot voordeel. Wij houden onze vakmensen up-to-date door ze bijvoorbeeld de diverse trainingen van OnderhoudNL Trainingen te laten volgen.’
Behoefte vanuit de medewerkers
Het idee voor de ontwikkelmarkt kwam uit een medewerkerstevredenheidsonderzoek die Lansink houdt mede voortvloeiend vanuit het VGO-certificaat. Daaruit bleek dat een groot deel van de collega’s aangaven de behoefte hebben aan meer inzichten op het gebied van vaktechniek, veiligheid en vitaliteit. De partners op de markt konden daar direct op inspelen. Graco liet zien hoe je vakkundig muren en plafonds spuit. Trimetal ging dieper in op welke verf bij welke ondergrond past. Bij RepairCare kon men gelijk aan het werk met houtrotherstel en Boels legde op een praktische manier uit hoe je veilig een steiger opbouwt. Voor vragen over trainingen en e-learnings van Mijn Vak Mijn Ontwikkeling kon men terecht bij Gerrie van der Breggen van OnderhoudNL.
Vorsteveld merkte dat collega’s tijdens de markt erg enthousiast waren over het volgen van een cursus meer dan tijdens een functioneringsgesprek. ‘We hebben ze op deze wijze natuurlijk een goed beeld kunnen geven bij welke trainingen er zijn en wat ze kunnen gaan leren, dan tijdens zo’n gesprek. Het leuke was nu ook dat collega’s elkaar gingen motiveren om zich te ontwikkelen. Er waren er zelfs twee die het formulier al hadden ingevuld nog voordat de markt van start ging.’
Vasthouden door aandacht te geven
De ontwikkelmarkt is een logische stap voor Lansink en past binnen de open bedrijfscultuur die volgens Mönnink nodig is om zijn hardwerkende collega’s te behouden voor het bedrijf en voor de sector. ‘Wij geloven dat je goede vakmensen vasthoudt door ze aandacht te geven, te investeren in de mens, door ze te binden en er ook voor hen te zijn als er privézaken spelen.’
Als voorbeeld vertelt Vorsteveld over een collega die niet goed in zijn vel zat. ‘Uiteindelijk bleek dat zijn vrouw haar baan was verloren als gevolg van de coronacrisis. Vervolgens hebben wij hulp aangeboden om een goed cv op te stellen en haar ook vacatures uit het netwerk toegezonden, waardoor zij snel weer een baan had gevonden, haar man weer met een gerust hart het project op kon. ’
Open cultuur waarin collega’s naar elkaar omkijken
'Zoiets ontstaat niet zomaar. Wij zijn een paar jaar geleden met medewerkers het gesprek aangegaan om te achterhalen wat ze willen of misschien zelfs missen. We hebben veel geduld moeten hebben, voordat collega’s zich echt open durfden te stellen. Maar daar plukken we nu de vruchten van. Centraal staat dat je er met elkaar, voor elkaar bent. Die open cultuur vormt een belangrijke basis voor de ontwikkelcultuur binnen het onderhoudsbedrijf, geeft Mönnink aan.
Foto (c) Arjan Seppenwoolde
‘Desnoods gaan we het samen doen’
Inmiddels hebben ruim 30 collega’s het formulier ingevuld. Komende tijd wordt er contact met ze opgenomen om het gesprek ook op individuele basis aan te gaan en te vragen welke cursussen ze willen doen, hoe ze het zelf willen aanpakken en wanneer. Elke medewerker krijgt zo een eigen ontwikkelplan. Collega’s die aangeven dat ze leren in theorie lastig vinden, krijgen van het bedrijf alle ondersteuning om toch de training succesvol te kunnen volgen. ‘En desnoods gaan we het samen doen.’ Vorsteveld benadrukt dat het leren vooral de beslissing van de collega’s zelf is. ‘De rol van Lansink is om ze te begeleiden, enthousiasmeren en te stimuleren.’
In de reguliere overlegstructuren staat het onderwerp ‘ontwikkelen’ continu op onze agenda. Ook zullen een gedeelte van de aangegeven cursussen zijn afgerond en denken we na over een mooi en goed in te vullen vervolg op de ontwikkelmarkt om onze werknemer te blijven inspireren om te blijven ontwikkelen.
Vier tips om collega’s te betrekken
Tot slot heeft Vorsteveld nog vier tips voor andere ondernemers en hr-medewerkers in de schilders- en onderhoudsbranche:
• Ga met collega’s in gesprek op een interactieve manier (ook als het onderwerp wat zwaarder is)
• Ieder mens is anders, dus vergt ook een andere benadering
• Leg niet op, maar laat de keuze aan de medewerkers
• Zeg niet alleen wat je gaat doen, maar leg ook uit waarom
Heeft u een eigen initiatief waarmee u andere schilders- en onderhoudsbedrijven wil inspireren? Laat het ons weten. Stuur een mail naar communicatie@onderhoudnl.nl