Pay-off header OnderhoudNL

Ondernemer mag een jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in zware elektrische bestelbus

Ondernemer mag een jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in zware elektrische bestelbus

Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur heeft bekend gemaakt dat ondernemers met een B-rijbewijs een jaar langer zware elektrische bestelbussen mogen besturen. Eerder was besloten dat deze bestuurders vanaf 1 juli een C-rijbewijs (voor vrachtwagens) moesten hebben om in hun bus te mogen blijven rijden. Het gaat hier om elektrische bedrijfsbussen die vóór 1 oktober 2023 geregistreerd of besteld zijn, met een gewicht tussen 3.500 en 4.250 kilogram.

Ondernemer mag een jaar langer doorrijden met B-ri
Ondernemer mag een jaar langer doorrijden met B-ri

Nieuwe rijbewijsrichtlijn

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, zijn er nieuwe Europese regels over rijbewijzen geïntroduceerd. Er is in het Europees Parlement gestemd voor een nieuwe rijbewijsrichtlijn, waarin onder meer is opgenomen dat er een uitzondering moet gelden voor elektrische bestelbussen. Die zouden vanwege hun hoge gewicht niet altijd binnen de rijbewijs B-categorie vallen, maar het Europees Parlement vindt dat elektrische bestelbussen tot een gewicht van 4.250 kilo gewoon met een B-rijbewijs bestuurd moeten mogen worden.

Blij met verlenging

Demissionair minister Mark Harbers heeft daarom bekend gemaakt dat bestuurders van zware elektrische bestelbussen ook in Nederland een jaar langer mogen doorrijden met een B-rijbewijs. De verlengde regeling geldt alleen voor ondernemers/ bestuurders die vóór 1 oktober 2023 een (zwaardere) elektrische bestelbus hebben gekocht. Volgens Harbers komt Brussel volgend jaar waarschijnlijk met toereikende wetgeving voor de zwaardere elektrische bedrijfswagens. Wij zijn blij met deze verlenging en hebben ons daar eerder hard voor gemaakt, samen met andere ondernemersorganisaties via VNO-NCW/MKB-Nederland. [bron] 
 

Zwaardere batterijen 

De verlenging is goed nieuws voor bedrijven die hun wagenpark willen elektrificeren. Elektrische busjes wegen namelijk meer dan hun tegenhangers van vergelijkbaar formaat die op fossiele brandstoffen rijden. Dit komt voornamelijk vanwege de zwaardere batterijen die ze bevatten. Om het in perspectief te plaatsen een voorbeeld van een van onze leden: een nieuwe elektrische bedrijfsbus met glasresteel werd eerder voor rijbewijscategorie-B afgekeurd door de RDW omdat de bedrijfsbus inclusief chauffeurs en twee bijrijders 3.800 kg weegt. 

Meer over duurzame mobiliteit
contactpersonen-blok-Niels Akkermans-800x450

Niels Akkermans 
(tijdelijk programma-adviseur)
Klimaat en Energietransitie

06 - 42 46 31 86
Stuur mij een e-mail

Volg ons op social media:

Meer nieuws van afgelopen week

Meer nieuws

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt