Pay-off header OnderhoudNL

Ontheffing zero-emissiezones voor voertuig met (glas)resteel

Ontheffing zero-emissiezones voor voertuig met (glas)resteel

Rijdt u in een bedrijfsbus met (glas)resteel en bent u regelmatig aan het werk in een van de 14 grote steden waar sinds 1 januari een zero-emissiezone geldt?  Dan is er goed nieuws. Voor niet uitstootvrije bedrijfsbussen met (glas)resteel, ongeacht de leeftijd van het voertuig, is een (voorlopige) ontheffing mogelijk. Deze ontheffing geldt zowel voor bestelbussen tot 3.500 kg als vrachtwagens tussen de 3501 kg en maximaal 7500 kg.

Ontheffing zero-emissiezones voor voertuig met (gl
Ontheffing zero-emissiezones voor voertuig met (gl

OnderhoudNL-lid Joh. Van Doorn De Bilt met zijn elektrische glasbus.

Op stel en sprong

Sinds 1 januari gelden in 14 grote gemeenten in Nederland zero-emissiezones waar op termijn alleen nog uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s welkom zijn. Emma van Bree, beleidsmedewerker zero-emissie stadslogistiek bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vertelde in OnderhoudNL Magazine over de overgangsregeling, vrijstellingen en ontheffingen. “Het hoeft niet allemaal op stel en sprong. Het doel van de zones is om een transitie in gang te zetten, zodat het zakelijk verkeer in de binnensteden vanaf 2030 jaarlijks 1 megaton CO2 minder uit gaat stoten.”

Ontheffingen

De ontheffingen vallen onder het gemeentelijk beleid en gelden voor bepaalde situaties waarin het voor een ondernemer nog niet mogelijk is om uitstootvrij te gaan rijden. Kunt u geen uitstootvrije vrachtwagen of bedrijfsbus met resteel krijgen die geschikt is voor uw werk? Dan kunt u een ontheffing aanvragen. Deze ontheffing geldt 1 jaar in alle gemeenten met een zero-emissiezone. Alleen voor nieuwe voertuigen geldt de ontheffing tot 31 december 2029. U vraagt de ontheffing aan via de website van de RDW:

Overgangsregeling

Voor bestaande bestelauto’s van emissieklasse 5 of 6 en vrachtauto’s met emissieklasse 6, geldt een overgangsregeling. Bestelbussen mogen nog twee respectievelijk drie jaar doorrijden en vrachtauto’s met emissieklasse 6 en een Datum Eerste toelating (DET) vanaf 1-1-2017 nog tot 2028 of 2030, afhankelijk van de DET en type vrachtwagen. Bekijk hier alle toegangsregels.

Vrijstellingen

Voor bepaalde typen voertuigen waarvan zeker is dat het niet lukt om die op korte termijn te elektrificeren geldt een vrijstelling. Denk aan oldtimers, gepantserde wagens, kraanwagens en verbouwde wagens zoals foodtrucks. De regels voor vrijstellingen zijn wettelijk bepaald.

Glas zettende leden OnderhoudNL

Een (glas)resteel is onmisbaar om glas, kozijnen en andere bouwelementen veilig te kunnen vervoeren zonder iets in te hoeven leveren op de aanwezige laadruimte. Om te voorkomen dat er iets kapotgaat tijdens het transport, het gaat vaak om ruiten van honderden kilo’s, worden de restelen gemaakt van sterke aluminium-profielen.  Sectormanager Ferdinand Wieman van OnderhoudNL. “We zijn blij voor de glas zettende leden van OnderhoudNL dat ze voorlopig met hun huidige glasbussen de binnensteden in kunnen en daarnaast extra tijd hebben om zich te oriënteren op de aanschaf van een elektrische bedrijfsbus met (glas)resteel. Wel willen we bedrijven laten weten dat er al veel mogelijk is. Zo komen in OnderhoudNL Magazine drie lidbedrijven aan het woord die al overgeschakeld zijn naar een elektrische glasbus.”

Meer informatie over ontheffingen vindt u op www.opwegnaarzes.nl
Ferdinand Wieman_800x450

Ferdinand Wieman
Glas, Industrieel, Restauratieschilders en Vastgoed

06 - 27 53 48 06
Stuur mij een e-mail

contactpersonen-blok-Niels Akkermans-800x450

Niels Akkermans 
(tijdelijk programma-adviseur)
Klimaat en Energietransitie

06 - 42 46 31 86
Stuur mij een e-mail

Volg ons op social media:

Meer nieuws van afgelopen week

Meer nieuws

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt