OnderhoudNL ondertekent uitvoeringsagenda voor landelijke aanpak zero-emissiezones
OnderhoudNL ondertekent uitvoeringsagenda voor landelijke aanpak zero-emissiezones
Op woensdag 2 april heeft Henk den Boer namens OnderhoudNL, samen met staatssecretaris Chris Jansen, de Uitvoeringsagenda Zero-emissiezones ondertekend op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin worden afspraken vastgelegd om een lappendeken van regels tussen de verschillende zones in verschillende gemeenten te voorkomen en te zorgen voor landelijke harmonisatie. Zo weten ondernemers in elke stad met een zero-emissiezone precies waar ze aan toe zijn.
Na de ondertekening van de uitvoeringsagenda schudt OnderhoudNL-voorzitter Henk den Boer (l) staatsecretaris Chris Jansen de hand
Een groot aantal gemeentes dat al een zero emissiezone heeft ingevoerd of dit op korte termijn zal gaan doen, heeft samen met tien brancheorganisaties de agenda ondertekend. De betrokkenheid van OnderhoudNL is van groot belang voor alle OnderhoudNL-leden die werk uitvoeren in een stad met een dergelijke zone. Er wordt gezamenlijk gewerkt aan een betere luchtkwaliteit in de binnensteden en minder overlast van verkeer voor bewoners, terwijl tegelijkertijd bereikbaarheid wordt gegarandeerd. De staatssecretaris noemt dit beleid ‘vastleggen en vasthouden’.
Termijnen
Ook zijn er afspraken gemaakt over langere overgangstermijnen voor voertuigen met een Euro 6-emissieklasse. Zij krijgen vanaf nu nog een jaar langer een ontheffing. De periode waarin nog geen boetes worden opgelegd (bij overtreding), wordt minimaal zes maanden, gerekend vanaf het begin van de invoering van de zone in iedere stad.
Duidelijkheid
Het is voor u als ondernemer belangrijk dat u weet waar u aan toe bent. Onlangs was er sprake van uitstel van de invoering. Hiertegen hebben vrijwel alle organisaties zich verzet om hun ondernemers die reeds in elektrisch vervoer hebben geïnvesteerd. Vooral voor kleine bedrijven en zelfstandigen kan het uitblijven van rendement op zo’n investering een flinke financiële strop betekenen. De uitvoeringsagenda vormt de leidraad voor de invoering van de zero-emissiezones tot en met 2030.
Uitdagingen

Er wordt, als onderdeel van het programma, ook gesproken over afspraken en ontwikkelingen ná 2030. Er zijn nog voldoende uitdagingen aan te gaan en problemen te overwinnen. Zo zal er geïnvesteerd moeten worden in laadinfrastructuur voor de elektrische voertuigen. Ook zal gekeken moeten worden naar eenvoudig manieren om over te stappen naar elektrisch vervoer. Denk aan gerichte subsidies en het versoepelen van knellende regels zoals de verplichting van een C1-rijbewijs voor sommige zware voertuigen.
Meer over duurzame mobiliteit